Bedrový kĺb v praxi…

Bedrový kĺb v praxi…
27. apríla 2019 Martin Hyben

Bedrový kĺb v praxi…

➡️O bedrovom kĺbe som už jeden článok napísal. Túto problematiku však pokladám za tak dôležitú, že si zaslúži ďalší článok. Bedrový kĺb je jeden z najväčších kĺbov v tele, preto dokáže veľa vecí ovplyvniť. Dokonca si myslím, že pozícia bedrového kĺbu je často krát dôležitejšia, ako čokoľvek iné, či už pri cvičení, ale aj v bežnom živote.
AKO DOKÁŽE OVPLYVNIŤ POZÍCIA BEDROVÉHO KĹBU ZDRAVIE
➡️Málokto vie, aké systémy v tele má pozícia bedrového kĺbu schopnosť ovplyvniť. Nesprávna pozícia bedrového kĺbu môže byť príčinou bolestivých triesiel, taktiež príčinou bolesti stehenného svalu, bolesťou kolena, ale dokonca aj príčinou bolesti krížov, či skoliózi. Môže byť taktiež ako jedna z príčin plochých nôh a môže ovplyvňovať aj zdravie močového mechúra, či žlčníka. Dokonca v praxi som sa stretol s prípadom, kedy nesprávna pozícia bedrového kĺbu spôsobovala bolesť semenníkov.
➡️Ako vidíte, bedrový kĺb môže mať na svedomí širokú škálu zdravotných komplikácii, preto by sa nemal podceňovať. Odporúčam  pristupovať k jeho zdraviu s obozretnosťou.
ČO OVPLYVŇUJE POZÍCIU BEDROVÉHO KĹBU
➡️V bežnom živote si sami môžeme ovplyvniť pozíciu bedrového kĺbu. Je to napríklad pri chôdzi. Vytočené špičky chodidiel do strán sú jasným príznakom nesprávnej pozície bedra. Do určitej miery si vie človek napraviť túto deformáciu aj sám. A to tým, že sa bude snažiť a dávať si pozor na to, aby špičky chodidiel pri chôdzi či státí vždy smerovali dopredu.
➡️Ak už tento úkon nie je možný, pretože je sprevádzaný bolesťou, riešenie je v chiropraxii, ktorá dokáže dať kĺb na miesto a následne už vyrovnávanie špičiek chodidiel nerobí taký problém.
➡️Ďalšia činnosť, ktorá ovplyvňuje pozíciu bedier, je sedenie s preloženými nohami. Táto pozícia je extrémne škodlívá, kedže pri sedení sú svaly uvoľnené a preloženou nohou doslova vyťahujeme kĺb z púzdra a noha sa následne predlžuje.
➡️Podobných činností je samozrejme oveľa viac, do pozornosti by som ešte uviedol dlhodobé šoférovanie. Pri tejto činnosti je dlhodobo vytočená špička chodidla, ktorá drží plynový pedál a tým ovplyvňuje pozíciu bedra. Efekt je opäť znásobený sedením, pri ktorom sú svaly povolené.
AUTOTRAKČNÉ LEHÁTKO
➡️Samostatnú kapitolu si zaslúži autotrakčné lehátko. Ak ste o ňom ešte nepočuli, je to lehátko, v ktorom sa cielene dostávate do polohy dolu hlavou. Na chrbticu vynikajúca záležitosť. Stavce sa oddelia a orgány prekrvia. Existuje tu však jedno veľké „ale“. Poloha dolu hlavou síce chrbtici prospieva, ale bedrové kĺby plačú?. Doslova sa vyťahujú z puzdra. Chrbtici sa možno krátkodobo uľaví, no po čase ju dostanete do ešte horšej polohy, pretože sa o to postarajú bedrové kĺby. Z týchto dôvodov autotrakčné lehátko vôbec neodporúčam.?
A ČO FITNESS? ?️‍♀️
➡️V modernom fitness svete sa vymýšľa veľa nových nezmyslov. ?‍♂️Veľa nových cvikov, ktoré síce zaťažia cielenú partiu, možno aj efektívnejšie, ako nejaký “starší” cvik, ale ovplyvňujú nežiadane pozíciu kĺbov a kostí.
➡️Čo konkrétne ovplyvňuje pozíciu bedier, sú opäť vytočené špičky. Dokonca sa s takýmito extrémami ako tréner pravidelne stretávam vo fitness centre. Ďalej sú to široké postoje pri drepoch, hip trustoch a väčšinou sú to cviky zamerané na zadok. Ako chiropraktika pre mňa nie je vôbec nezvyčajné, ak ma vyhľadá slečna?‍♀️, ktorá sa venuje cvičeniu?️‍♀️, že pozícia jej bedrového kĺbu je úplne mimo puzdra. K tomu sa pridá oslabený žlčník či močový mechúr a problémy s bedrovými kĺbmi sú na svete.
➡️Na základe praxe a skúseností z chiropraxie a fitness, neodporúčam takéto extrémy. Cvičebné postoje by nemali byť širšie, ako šírka ramien a špičky chodidiel by mali vždy smerovať dopredu. Zdá sa to ako neškodná záležitosť, ale verte, že dokáže u niektorých jedincoch narobiť obrovské problémy.
ZÁVER
➡️Pozícia bedrového kĺbu je naozaj dôležitá, preto netreba zbytočne podceňovať signály tela a vyhnúť sa možným problémom. Bedrový kĺb je väčšinou silný a trvá niekedy aj desiatky rokov, kým sa vyderie. Medzi tým môže narobiť plno iných problémov a komplikácii, ktoré nám značne skomplikujú život.
➡️S bedrovými kĺbami sa dá celkom dobre pracovať. Chiropraxia ich vie dať na svoje miesto. No čo robiť ak sú natoľko zničené, že nedržia na mieste? Odpoveď je jednoznačná – začať cvičiť. Ale hlavne správne.