Hypertenzia

Hypertenzia
2. marca 2019 martin_hyben

Hypertenzia

Pre niekoho cudzie slovo, pre iného stará 🙍‍♀️známa. Hyperextenzia nie je hypertenzia❤️ (vysoký krvný tlak), je to cvik na spodný chrbát, ktorý si zaslúži podľa mňa samostatný článok. Je to super cvik, ktorý by nemal chýbať v tréningovom pláne nikoho z Vás.

Všímam si, že hyperextenzia je veľmi podceňovaný cvik. Jedna skupina ľudí ho necvičí vôbec a druhá skupina ho síce cvičí, ale väčšinou zle. Pritom ani jedna možnosť nie je dobrá. Dôvod je taký, že ak sa hyperka robí správne, je vynikajúca prípravka na základne cviky🏋️‍♀️ (drepy, mrtve ťahy, príťahy atď), pretože týmto cvikom sa perfektne spevní a obnoví funkcia svalov spodného chrbta, zadku a hamstringov. Teda pomôže vyriešiť aj problémy a bolesti v oblasti spodného chrbta či bedrových kĺbov. ☝️Pozor, ak sa robí zle, vie aj takýto zdanlivo neškodný cvik škaredo ublížiť.

➡️AKO TO NEROBIŤ?!☝️

Dôležitejšie, ako to robiť, je skôr to, ako to nerobiť. Sú to tie najčastejšie chyby, ktoré pri cvičení hyperextenzie vídavam a teda:

➡️Rozsah pohybu
Najčastejšia chyba je rozsah pohybu. Prílišné zakláňanie, či prílišne spúšťanie sa dole, je veľkou chybou. Kedže vo vrchnej pozícii trpí hlavne drieková chrbtica, kde veľmi ľahko pri prudšom zdvihnutí môže dôjsť ku ventrolistéze(stavec vpadnutý dovnútra), rotácii panvi a tiež sa dostáva k slovu hyperlordóza. Takže dvíhať sa maximálne do úrovne tela.
Pri spúšťaní je to dosť individuálne, pretože niekto sa spustí až dole bez toho aby sa porušilo postavenie chrbta a niekomu sa poruší postavenie chrbta už v polovici. Samozrejme, tieto záležitosti sú vecou flexibility, kde pomôže aj strečing. No dokým sa flexibilita nezlepší, určite sa nižšie ako do polovice nespúšťajte. Pretože aj sem hrozí pre zmenu retrolistéza(stavec vypadnutý von) a tiež rotácia panvi.

➡️AKO TO ROBIŤ SPRÁVNE?🤷‍♂️

Rozsah pohybu je jasný a čo rýchlosť? Pri tomto cviku jednoznačne platí, čím pomalšie, tým lepšie. Minimálne v začiatkoch a určite tiež pri ochoreniach chrbtice, prudké pohyby neodporúčam. Vtedy naozaj môže dôjsť k rapídnemu zhoršeniu zdravotného stavu.
Nakoniec je dôležité dávať dôraz na vrcholovú kontrakciu, keďže túto časť cviku pokladám za najdôležitejšiu.

➡️ZÁVER

Ako vidíte, hyperextenzia je naozaj 👌vynikajúci cvik. Dokáže perfektne zlepšiť držanie strednej časti tela v bežnom živote, ale aj pri športe. Dokáže skutočne pomôcť s liečením ochorení chrbtice či iného pohybového aparátu. Samozrejme, len za predpokladu, že sa bude robiť správne. Inak Vás môže veľmi ľahko dostať na lôžko alebo dokonca pod nôž.

Link na video:

HYPEREXTENZIAPre niekoho cudzie slovo, pre iného stará 🙍‍♀️známa. Hyperextenzia nie je hypertenzia❤️ (vysoký krvný…

Uverejnil používateľ Osobný tréner Poprad Chiropraktik Štvrtok 28. februára 2019